Både små och stora företag kan dra nytta av de tjänster som mediebyråer kan erbjuda, men det gäller att hitta en som passar just för dina ändamål och som du kan lita på. Vi har sett många lyckade samarbeten, men också exempel på projekt som inte varit till företagens fördel. Låt oss titta lite närmare på hur just ditt företag bör resonera i valet av mediebyrå.
Vad vill ni uppnå?
Går ni i tankar på att skapa en rejäl reklamkampanj? Eller är ditt företag bara ute efter mer exponering lokalt eller i sociala medier? Även om ni inte har en konkret idé kan det vara värt att ta kontakt med mediebyråer för att ta reda på vad de har att erbjuda. Ingen utomstående kan känna ert företag så väl som ni själva gör, därför är det viktigt att förmedla så mycket som möjligt till mediebyrån – företagets bakgrund, framtidsvisioner och värdegrund, till exempel. Att sammanfatta den här informationen på papper kan vara klokt, då den kan användas i många sammanhang.
Välj med försiktighet
Det är precis som när man ska välja betting odds för EM-fotboll. Gör en noga undersökning innan man väljer är alltid bra. För att hitta en pålitlig mediebyrå kan man vända sig till Sveriges Mediebyråer, där medlemmarna består av flera olika mediebyråer som tillsammans arbetar för att utveckla och optimera branschen. Där finns dock inte alla byråer representerade, och det kanske finns en lokal verksamhet som lika väl skulle kunna vara det bästa valet. Så hur väljer man rätt? Ett enkel och smart utgångspunkt är att titta på vilka recensioner mediebyrån fått tidigare. Är det ett nytt företag kan det var svårt att hitta, och då gäller det att granska de som står bakom den aktuella byrån lite närmare. En dålig recension säger inte mycket, speciellt inte om de övriga är strålande, men det kan ändå ge en indikation på vad som kan komma att bli ett orosmoln. Allt för många missnöjda kunder är en tydlig signal att man bör leta vidare – du ska kunna känna dig trygg med mediebyrån du slutligen väljer.